Formål:
Et formål er her at undgå tendensen til at marginalisere og udgrænse disse børn yderligere, men tværtimod bidrage positivt til deres trivsel og udvikling, som en del af et kvalificeret læringsmiljø.
Det pædagogiske personale har således til opgave at skabe rammer for et godt barndomsliv og et læringsmilijø, hvor alle børn kan trives og udvikle sig, også de børn, der permanent, periodisk eller akut har særlige behov.
Mange børn vil i løbet af 0 til 6-årsalderen i en eller flere perioder have behov for en særlig opmærksomhed, støtte, omsorg eller indsats fra det pædagogiske personales side.
Der sker løbende forandringer i børnenes udviklingsgrundlag dels på det indre niveau: det biologiske, hormonelle og neurologiske, dels på det ydre niveau gennem de forandringer, der forekommer i barnets liv - det at være sig i Jellerød, familien eller andre steder.
Forandringer som for børnene kræver omstilling, reorganisering og nye arbejdsmodeller af sig selv og verden for at kunne håndtere og trives i det nye. Vigtige processer, som omgivelserne, herunder også det pædagogiske personale, har til opgave at afkode, aflæse, reflektere og reagere empatisk på.
Med andre ord hænger børns forskellige grader af trivsel sammen med deres udvikling, og de udviklingsbetingelser eller de læringsmijø er, de har til rådighed. Udviklingsbetingelser eller læringsmilijøer som de private og professionelle voksne i barnets liv - hver for sig og sammen - har ansvaret for.
Hvad tilbyder vi:
Det pædagogiske personales position er i børns Læreprocesser
Det pædagogiske personales fornemmeste opgave er at give udvikling muligheder og støtte til børnenes selvdannelsesprojekter og skabe læringsmiljøer, som giver grobund for børnenes flowopleve og meningsfuldhed i hverdagslivet som det udspiller sig i de tre læringsrum: Rutinerne, aktiviteterne og børnekulturen.
Det pædagogiske personale har derfor til opgave at sørge for en bred orientering mod de tre læringsrum, og således at søge at undgå en ensidig fokusering på det voksenorganiserede.
Den Styrkede Læreplan og de 6 læringstemaer: Den almene personlighedsudvikling, de sociale kompetencer, de sproglige kompetencer, kropslige kompetencer, natur- og naturforståelse og kulturelle udtryksformer og værdier er repræsenteret i alle tre læringsrum.
Læreplansarbejde er således ikke noget, der alene foregår, når der laves aktiviteter. Men også når børnene leger, når der spises frokost og når de tager tøj på i garderoben osv. Dokumentations- og evalueringsarbejdet i Jellerød, skal derfor også rette sig mod alle disse tre læringsrum og over hele vores åbningstid.
Hvis I vil ”smugkigge” i arbejdsgruppernes oplæg, så følg nedenstående link:
http://socialministeriet.dk/media/18438/arbejdsgruppernes-samlede-bidrag-hjemmeside.pdf
En central del af det pædagogiske personales arbejde er målrettet og systematisk iagttagelse og refleksion over børnenes læreprocesser, og egne handlinger og positioner i samspillet og konflikterne med og mellem børnene.
Opmærksomheden i iagttagelse og refleksion skal rettes mod børnenes trivsel, behov, opmærksomhedstilstande, læringstilgange og flowoplevelser: engagement, lyst, nydelse og glæde. Formålet med iagttagelse og refleksion er at øge egne pædagogfaglige kompetencer med henblik på at blive stadig blive bedre til at skabe gode læringsmiljøer og barndomsliv for børnene.
Der findes grundlæggende tre forskellige grundpositioner i pædagogisk arbejde i relation til børns læreprocesser: Gå foran, gå ved siden af, gå bagved. Nogle gange skal det pædagogiske personale tage initiativer og være aktive kulturbærere, andre gange skal personalet reagere på børnenes initiativer, træde ind i dem og deltage i dem og andre gange skal
de voksne holde sig tilbage og give plads til børnenes egne erfaringer, meninger og betydninger. De tre positioner er aktive på hver sin måde, men valg af position kræver af- stemthed i forhold til det enkelte barn og en vurdering af handling er og relationer i den enkelte situation. Uanset grundposition handler det om at afklare forholdet mellem at støtte, udfordre og guide børnene. Sensibilitet og evnen til at afkode og skelne mellem børnene og deres forskellige behov står centralt i arbejdet at læringsdifferentiere.
Som et sidste perspektiv skal det fremhæves at læreplaner også er for forældre. Jellerød kan ikke skabe gode læringsmiljøer uden forældrene. Det er således ligeledes en vigtig del af det pædagogiske personales opgave at bidrage til, at arbejdet med børns læreprocesser også bygger på dialog mellem pædagogisk personale og forældre.